Vegfinans E16 Kongsvingervegen AS
Priser
Velg din takstgruppe for å se riktige priser
Velg takstgruppe
Priser
Bomstasjon | Fullpris | Avtale |
---|---|---|
E16 Åsum | 42 kr | 33,60 kr |
Fv. 175 Åsum | 21 kr | 16,80 kr |
Fv. 250 Fulu | 21 kr | 16,80 kr |
Kart over bomstasjoner
Hva skal vi bygge?
Alle bompengeprosjekter er vedtatt av Stortinget gjennom en egen stortingsproposisjon.
Proposisjonen er Samferdselsdepartementets forslag om utbygging og finansering av prosjektet. Her fremkommer blant annet bakgrunn for utbyggingen, samt detaljer om hva som skal bygges.
Proposisjonen legger også rammebetingelsene for bompengeprosjektet i form av plassering av bomstasjoner, takster, finansiering, garantier, levetid med mer.
Ønsker du flere detaljer om bompengeprosjektet?
Utvikling og tall
Andel elbiler av totaltrafikk i fjor:
15.30%
Utvikling i gjeld
Om prosjektet
Etter at Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet i 1998 har E16 hatt sterk trafikkvekst og fått større betydning i det overordnede vegnettet. E16 er landets tredje viktigste vegforbindelse mot Sverige. Ny E16 skal erstatte den gamle, som i framtiden skal fungere som lokalveg.
Utbyggingsprosjektet omfatter strekningen Kløfta – Kongsvinger og er delt inn i følgende delstrekninger
- Kløfta - Nybakk (Ferdigstilt, bompengeinnkreving avsluttet)
- Nybakk - Slomarka (Reguleringsplan)
- Slomarka - Kongsvinger (Ferdigstilt, bompengeinnkreving pågår)
Prosjektet Slomarka - Kongsvinger omfatter strekningen fra Kurusand i Kongsvinger til Slomarka i Sør-Odal og er om lag 16,5 km lang.
Ny trasé vil bedre situasjonen for trafikken mellom Oslo og Kongsvinger/Sverige, og vil føre til redusert ulykkesrisiko både på eksisterende Rv2 som blir lokalveg med gang- og sykkelvegfunksjon, og på ny E16.